Datum objave: 1. srpnja 2024.
Kategorija: Integrirani dan

10. studeni: Svjetski dan znanosti za mir i razvoj

OŠ Čavle

integrirani dan PETI ELEMENT (1. – 4. razred i PŠ Grobnik)

integrirani dan SUPERJUNACI (5. – 8. razred)

Ne postoji ništa, baš ništa na svijetu s čime znanost ne bi imala veze.

                                                                                                      /H. Hesse/

Svjetski dan znanosti za mir i razvitak obilježava se već unatrag petnaest godina, točnije sve od 2001. kada je UNESCO proglasio 10. studenoga danom posvećenom znanosti. Obilježavanjem ovog dana želi se naglasiti važnost koju znanost zauzima u suvremenom društvu te ojačati svijest građana o ulozi koju ta grana ima u promicanju mira i održivog razvoja. Također cilj je i poticati međunarodnu suradnju znanstvenika te skrenuti pozornost na sve izazove s kojima se znanstvenici suočavaju.

Ciljevi

  • aktivno sudjelovanje učenika u procesu nastave
  • dinamika izmjene oblika i metoda rada; učenje gledanjem, slušanjem; istraživanjem i analiziranjem
  • suradnički odnos u integriranom načinu rada pomoći će učeniku da otkrije povezanost pojava u životu i predmetnih područjima u školi
  • spoznati važnost znanosti i znanstvenih otkrića u svakodnevnom životu,  doprinos općem mentalnom zdravlju te promociji mira i održivog razvoja
  • doprinijeti boljem razumijevanju prirodnih i društvenih znanosti od strane učenika i povećati njihovo zanimanje za ta područja znanosti znanstvenih istraživanja te usmjeriti pažnju izazovima s kojima se suočava znanost

Aktivnosti

  • metodički oblik rada kojem prethodi zajednička priprema učitelja predmetne nastave na sastancima aktiva, odabir zajedničke teme
  • međupredmetna i unutarpredmetna korelacija  – nastavni sadržaji među predmetima se isprepliću, a zajednička tema u svim nastavnim predmetima je polazište u radu i odabiru metoda i oblika rada: prezentacija zanimljivih i praktičnih radova, radionice, pokusi, predavanja, čitanje tekstova, gledanje dokumentarnih filmova, posjet lokacijama, izrada plakata, pisanje sastavaka …

1. – 4. razred i PŠ Grobnik: integrirani dan PETI ELEMENT

U skladu s jednim od ciljeva Razvojnog plana škole, brizi za mentalno zdravlje, učenici i učitelji razredne nastave posvetili su integrirani dan PETOM ELEMENTU. 

Četiri Elementa –  Zemlja, Zrak, Voda i Vatra su osnovne konstante čovjeka. To su simboli i u tom smislu se mogu razumjeti kao tijelo, razum, svijest i osjećaji. Uspije li čovjeku ta Četiri Elementa u sebi dovesti u sklad, tada se očituje i Peti Element, unutarnja ravnoteža, znanje i vještine kojima ćemo tijekom života zadržati i poboljšati mentalno blagostanje, osvijestiti temeljne ljudske vrijednosti i naučiti pravilno usmjeriti svoje EMOCIJE. 

Uz pomoć svojih učiteljica, učenici su izvodili razne pokuse vezane uz četiri elementa na Zemlji, VODU, VATRU, ZEMLJU I ZRAK te posebnu pažnju usmjerili na onaj nama najvažniji, PETI ELEMENT – EMOCIJE.

Integrirani dan je započeo predstavom Superjunaci koju je izvela Medijska grupa učenika 1.c razreda. Glavni likovi u predstavi su bili Va, Vo, Zr, Ze i Emo koji su s upečatljivom izvedbom upoznali djecu s pet važnih elemenata.

Nakon predstave uslijedio je rad učenika u radionicama. Uz pomoć svojih učiteljica, učenici su izvodili razne pokuse vezane uz četiri elementa na Zemlji, VODU, VATRU, ZEMLJU I ZRAK te posebnu pažnju usmjerili na onaj nama najvažniji, PETI ELEMENT – EMOCIJE. Učenici su na početku svake radionice ukratko saznali ono najvažnije o svakom elementu te su kroz zanimljive i poučne pokuse naučili nešto novo.

Pokusi sa ZEMLJOM uspješno su izvedeni uz pomoć učenika od kojih su neki bili promatrači, a neki i izvođači. Ispitivali su sastav tla, njegovu propusnost, temperaturu, ph-vrijednost i eroziju. Na zanimljiv su način uvidjeli razliku između šljunka, pijeska, ilovače, crnice i gline.

Kroz pokuse s VATROM učenici su saznali što je potrebno za nastanak vatre te promatrali što se događa kada zapaljenu svijeću okruženu vodom prekrijemo čašom, na koji način ugasiti svijeću nevidljivim plinom te su stvorili vatrootporni balon i rakete od vrećice čaja.

O neprocjenjivoj važnosti VODE za sva živa bića na planetu, upoznati su učenici kroz radionicu. Svojstva vode, njezina agregatna stanja te, što je najvažnije, kako ju sačuvati za sljedeće naraštaje, pokazali su zanimljivi pokusi. U suradnji sa Sveučilištem u Rijeci, Fakultetom za fiziku, koji nam je ustupio model presjeka Zemlje i njezinih slojeva, učenici su na slikovit način vidjeli kako je važno ekološki zbrinuti otpadne vode i tako zaštiti  podzemne izvore.

U učionicama u kojima se govorilo o ZRAKU kao neophodnom elementu za čovjekovo disanje učenici su naučili od čega se zrak sastoji, kome je i za što potreban te istražili zauzima li zrak prostor, što se događa s vatrom ako nema kisika, kojim plinom možemo ugasiti vatru te utječe li temperatura na širenje zraka.

Integrirani dan je završio zanimljivom radionicom  o EMOCIJAMA kao PETOM ELEMENTU učenici su gledajući različite fotografije i videa te slušajući različite zvukove označavali koje emocije su se u njima probudile te spoznali važnost pozitivnih emocija i mentalnog blagostanja.

Vatra

Voda

Zemlja

Zrak

Predstava

5. – 8. razred: integrirani dan SUPERJUNACI

Okruženi smo superherojima. To su jednostavni i samozatajni ljudi koji cijene ljudske vrijednosti, koji svojim životnim supermisijama štite svakog malog čovjeka i čine ga  velikim i jedinstvenim. 

HRVATSKI JEZIK: OSOBNA ISKAZNICA SUPERJUNAKA

Dolores Maršanić, učiteljica hrvatskoga jezika

U svemiru superjunaka

Učenici 5. i 7. razreda saznali su zanimljivosti o superjunacima, stripovskim i filmskim, te o velikom tvorcu likova Stan Leeju. Razgovarajući o supermoćima i supermisijama svima poznatih superjunaka (s naglaskom na Spider-Mana), učenici  5. razreda dobili su zadatak izraditi osobnu iskaznicu svog superjunaka te osmisliti supermisiju  superjunaka s moćima pomoću kojih brani slabe, nezaštićene, ranjive i  rješava probleme današnjice.

Učenici 7. razreda su nakon uvodnog predavanja o superjunacima, u grupnom radu, osmislili lik superjunaka te njegovu biografiju. Zamislili su njegove misije i djelovanje te  poželjna ponašanja. Nakon zajedničkog rada učenici su trominutnim izlaganjem predstavili svog superjunaka ostalim učenicima u razredu.

Romina Stanković Šubat, učiteljica hrvatskoga jezika 

Učenici šestih i osmih razreda samostalno su istraživali informacije o junacima i superjunacima, uspoređivali njihove sličnosti i razlike te izradili plakat o njima. Zatim su dobili zadatak napisati portret na temu „Da sam ja superjunak“ u kojem su objedinili glavne karakteristike superjunaka, povezujući njegov vanjski i unutarnji opis. Učenici su pustili mašti na volju te su nastali zanimljivi uradci.

LIKOVNA KULTURA:  ASOCIJATIVNOST I SIMBOLIKA BOJE U DIGITALNOJ FOTOGRAFIJI 

Monika Kukučević, učiteljica likovne kulture

Motiv zadatka bio je izrada maske super junaka i fotografiranje portreta super junaka s gotovom maskom.

Nakon obrade ključnih pojmova, kao uvod u najavu zadatka, razvila se diskusija na temu super junaka. Učenici su se prisjetili popularnih likova iz filmova o superjunacima, analizirali moći i sposobnosti koje imaju, kakve kostime i maske nose te u kojoj je mjeri simbolika i asocijativnost boje povezana s njihovim posebnim sposobnostima. Učenici su zaključili da i ljudi u svakodnevnom životu svojim postupcima, djelovanjem i aktivnošću mogu biti pravi super junaci i da im za to nisu potrebne super moći.

Nakon diskusije najavljen je zadatak  – izrada maske superjunaka na jednu od tema: zaštitnik Zemlje, borac protiv nasilja, borac protiv neznanja, zaštitnik živih bića. Pri izradi maske posebna pažnja mora se pridati simbolici i asocijativnosti boje. 

GLAZBENA KULTURA: POMICANJE PREDMETA ZVUKOM

Marko Fabris, učitelj glazbene kulture

Učenici su upoznali superjunake koji koriste zvuk kao oružje. Demonstrirali smo pomicanje predmeta zvukom pomoću Kundtove cijevi

ENGLESKI JEZIK: OSOBNA ISKAZNICA SUPERHEROJA ZNANSTVENIKA

Ana Barković i Nikolina Bolić Starčević, učiteljice engleskoga jezika

Jeste li znali da su Ironman, Atom, Hulk i Flash bili znanstvenici u ‘stvarnom’ životu? U sklopu nastave engleskog jezika učenici 6.b razreda su se pozabavili upravo ovom temom te su istražili kakvom su se znanošću bavili ovi superjunaci – znanstvenici (Superhero scientists), odnosno kako su njihovi izumi, eksperimenti i znanstvena otkrića utjecali na njihov život superjunaka. Učenici 6. c razreda istraživali su kako Batman, jedan od najpoznatijih superjunaka, koristi znanost i visoku tehnologiju (Batman’s science) u svojoj borbi protiv zlikovaca. Upravo njegov batmobil, plašt, pojas, štit i sofisticirano oružje izvor su njegovih supermoći. Učenici 6.a razreda predstavili su superheroje znanstvenike te analizirali supermoći znanstvenika Dr Bruce Bannera (Hulk), Tony Starka (Iron Man) i Reed Richardsa (Mister Fantastic), ali  i opasne supermoći zločinaca među znanstvenicima, Mr Freezea i Doctora Dooma. 

Učenici 5.b izradili su iskaznicu superheroja znanstvenika, a učenice 8.b razreda potražile su inspiraciju u stvarnim znanstvenicima te kreirali vlastitu superjunakinju Madame Radiation, inspiriranu likom i djelom slavne Marie Curie.

MATEMATIKA: MATEMATIČKI SUPERJUNACI

Ljerka Linić, Gordana Majnarić Janeš i Anita Štimac, učiteljice matematike

Učenicima 6.a i 8.b razreda je kao superheroj predstavljena Wonder Woman, lik stvoren 1941. godine, prvobitno kao lik u stripu, a kasnije kao filmski lik.

Tri osobine Wonder Woman – laso istine, snaga i brzina bile su polazište za matematička pitanja na koja su učenici tražili odgovore:

– godina prvog pojavljivanja lika,

– izračun koliko je prošlo vremena od prvog pojavljivanja lika,

– laso istine – učenici su morali pronaći istinite tvrdnje među mnoštvom matematičkih tvrdnji,

– s obzirom da Spider Man može podići 10 tona, a Wonder Woman mnogo više, na temelju

toga saznanja učenici su morali preračunavati masu tereta koji je podigla Wonder Woman,

– s obzirom na sposobnost letenja Wonder Woman i brzinu letenja koja iznosi maksimalno

polovicu brzine svjetlosti, učenici su trebali odgovoriti na pitanje kolika je brzina svjetlosti,  

Učenici su dobili i tri grupe po desetak matematičkih zadataka:

1. Laso istine, 2. Snaga WW i 3. Brzina WW koje su morali svatko za sebe riješiti. Bilo je učenika koji su uspjeli točno riješiti sve zadatke.

Učenice 8.a razreda Anela Didić, Lucija Mavrinac i Stefani Sveško su učenicima predstavile tri najvažnija starogrčka matematičara, Pitagoru, Arhimeda i Euklida,  koje možemo smatrati matematičkim superjunacima. Nakon toga su i sami učenici pokušati postati matematički superjunaci svog razreda. Igrali su društvenu igru Postani matematički superjunak koju su osmislile učiteljice matematike Gordana Majnarić Janeš i Anita Štimac te ju izradile uz pomoć učenika polaznika Kreativne matematike i dodatne matematike.

PRIRODA I BIOLOGIJA: SUPERHEROJI U PRIRODI

Anja Vasilić, učiteljica prirode i biologije i Margerita Petrinić, učiteljica biologije i kemije

Korelacija s nastavom tehničke kulture

Učenici 7.b razreda su na početku sata diskutirali zbog čega su ptice u prirodi superjunaci. Povezali su naučeno gradivo iz Prirode s gradivom Biologije i izveli zaključke o važnosti prehrane i probave ptica, važnosti u hranidbenim lancima i opstanku drugih vrsta. Potom su pogledali dokumentarni film Tajni putevi ptica selica u kojem su objedinjene sve ove važne činjenice koje potkrepljuju zaključak da su ptice superheroji u prirodi.

Učenici 8.b razreda istraživali su ulogu ptica u okolišu, njihov značaj u životu ljudi te naučili kako ljudi mogu utjecati na očuvanje zdravih populacija ptica u svom okolišu. Nakon grupnog rada, učenici su pripremili zajedničku prezentaciju koju će tijekom nastavne godine prikazati i ostalim razredima.

Učenici 6.a razreda su na početku sata, temeljem dosadašnjeg znanja iz Prirode, napisali na koji način oni smatraju da su ptice superjunaci u prirodi i koja je njihova važnost u hranidbenom lancu. Potom su također gledali dokumentarni film Tajni putevi ptica selica.

Učenici 5. a,c i d razreda crtali su strip o pticama kao superjunacima povezujući na taj način moći superjunaka s prilagodbama ptica na život u zraku. Radovi su bili vrlo kreativni!

KEMIJA: TVARI KAO SUPERJUNACI

Margerita Petrinić, učiteljica biologije i kemije

Učenici su odabrali tvar koja bi po njihovom mišljenju mogla biti superjunak te ovisno o izraženim talentima tu tvar prikazali kroz kratku priču, pjesmu, crtež… Neki od radova će biti izloženi na panou pored učionice.

FIZIKA: ĐACI SUPERJUNACI

Martina Štefanec, učiteljica fizike

Schrodingerova mačka u školi

Schrodingerova mačka je misaoni eksperiment  iz 1935. koji dovodi do paradoksa primjenom dualizma čestica-val na kojem se temelji kvantna mehanika. Pokus sa Schroedingerovom mačkom smatra se jednim od najznačajnijih pokusa iz povijesti prirodnih znanosti. Naravno, pokus se ne izvodi s pravom mačkom, a s učenicima se razgovara o ljubavi prema životinjama i da se ih ne smije uznemiravati.

Figuricu mačke koja stoji treba staviti u uspravan položaj u kartonsku kutiju, zatvoriti je i protresti pri čemu ne znamo je li mačka ostala uspravna (budna) ili je pala (zaspala). Učenik mora predvidjeti ishod i zaokružiti stanje mačke koje predviđa. Zatim otvara kutiju i vidi je li mačka budna ili spava. Isti pokus ponavlja pet puta. Na kraju treba prebrojiti koliko puta je točno predviđen ishod te brojku unesti u prazan pravokutnik na dnu.

Zaključak: ne znamo siguran odgovor dok ne otvorimo kutiju. Tako je i u atomu. Ne znamo gdje se nalazi elektron i koja mu je brzina.

GEOGRAFIJA: UTJECAJ GRAVITACIJE I OSTALIH PRIRODNOGEOGRAFSKIH OBILJEŽJA NA ZEMLJI

Robert Žagar, učitelj geografije

Jeli moguće biti superjunak na Zemlji?

Učenici su početak sata počeli sa odabranim isječcima sage SF filmova Iron Man. Pregledom isječaka zaključili su da je ipak sila gravitacija jača od svih vratolomija Iron Mana. Uočili su još mnogo neslaganja sa zakonom fizike u filmovima. Jednu od nepravilnosti, dokazali su jednostavnim pokusom gdje su učenici pokušali oponašati Iron Mana u trčanju oko stupa. Bez da bi usporili i nagnuli se imali bi bliski susret za zidom i ozljedu. Ali u filmu je sve moguće…

POVIJEST: SUPERHEROJI SU MEĐU NAMA!

Denis Pavin, učiteljica povijesti i grupa povjesničara

Povodom Dana znanosti na satu povijesti mali su povjesničari svoje prijatelje iz 5. i 8. razreda upoznali sa Superherojima među nama! Učenici su se upoznali s običnim ljudima koji su svojom inteligencijom, hrabrošću i upornošću promijenili naš svijet! Nadamo su se mnogi inspirirali ovim čudesnim ljudima!

TEHNIČKA KULTURA: SUPERJUNACI – ČUVARI PRIRODNIH RESURSA  I SUPERJUNACI U PROMETU

Mira Reljac, učiteljica tehničke kulture

Izrada hranilica za ptice (korelacija s nastavom prirode i biologije)

Učenici 7. razreda su pogledali prezentaciju o nekim vrstama ptica našeg kraja i njihovoj ulozi u našem vrtu te kako se brinuti o njima. Prikazana su dva načina izrade hranilica za ptice, a  realizacija je započela izradom idejnog  projekta hranilice za ptice u izometriji.

Superjunak u prometu (korelacija s izvannastavnom aktivnosti Robotikom)

Učenici 5.b razreda Ivano Grginčić i Nika Jelčić detaljno su prezentirali tijek izrade i elemente od kojih je sastavljen njihov Superjunak u prometu te su zajednički zaključili tko je zapravo superjunak u prometu. Učenici su radosno sudjelovali u pokretanju Superjunaka poštujući prometna pravila i znakove. Superjunaka u prometu izrađivali su tijekom mjesec dana na izvannastavnoj aktivnosti robotike.

INFORMATIKA: ZNANSTVENICI KAO SUPERJUNACI U STRIPU

Maja Rendić, učiteljica informatike

Učenici 5.d razreda su na nastavi Informatike pomoću digitalnih alata izrađivali stripove o znanstvenicima superjunacima te navodili koje su njihove supermoći i kako su zadužili svijet. U 8.c razredu učenici su odlučivali između dva “superjunaka”, mitohondrija i kloroplasta, za koje su morali osmisliti tzv. brendiranje (logo, krilaticu i slično) i kroz svoj rad istaknuti važnost tih organela za razvoj života u ovom obliku kakav je on danas. 

VJERONAUK: SUPERJUNACI U CRKVI

Marta Zoretić, učiteljica vjeronauka

Faust Vrančić – hrvatski Leonardo da Vinci

Učenici 7.a i c razreda su na primjeru Fausta Vrančića objašnjavali utjecaj kršćanstva na hrvatsko društvo, kulturu, tradiciju, umjetnost, književnost i znanost. Nakon prezentacije njegovih najznačajnijih postignuća, učenici su na radionici rekonstruirali njegov najvažniji izum – padobran, a zatim ga i testirali spuštajući svoje padobrane sa školskog stubišta. Pokazalo se da je izrada padobrana prilično zahtjevan pothvat budući da treba dobro promisliti odnose između dimenzije padobrana, duljine konopaca i veličine predmeta koje spuštamo. Unatoč tome, svi padobrani su uspješno prizemljeni bez većih oštećenja čime smo dokazali da je Faustov padobran i danas funkcionalan. 

TJELESNO-ZDRAVSTVENA KULTURA: POLIGON SPOSOBNOSTI

Bojana Kukec, učiteljica TZK-e

Učenici 5. c i d razreda, svi 6. i 7. razredi te 8.c razred, kroz poligon sposobnosti, otkivali su svoje najbolje fizičke sposobnosti slične nekim nama poznatim super junacima. Tako smo bili Spiderman, Batman, Flash, CatWoman, Hulk i još poneki…zabava je bila zagarantirana.

Pročitajte još

Skip to content